Met familie in een camper van Las Vegas naar Seattle in 2012

Dag 15 Yellowstone Nat Park

Vandaag weer de hele dag door het prachtige park, alweer zo'n 170 km. We hopen vandaag toch eindelijk eens een beer te zien. Bizons en herten etc. hebben we nu wel genoeg gezien eigenlijk. Vandaag zien we ook heel veel geisers en andere stomende en pruttelende putten en potten in de grond. Dat is vaak een prachtig gezicht, door allerlei bacterieen en microorganismen zijn deze putten omgeven door allerlei kleuren. Later op de dag zijn we naar Old Faithfull geweest, dit is de meest frequent spuitende geiser ter wereld, om de 70 tot 90 minuten spuit deze water en stoom tot een hoogte van 60 meter omhoog. Er zijn rondom tribunes gebouwd, waar honderden mensen naar dit spektakel komen kijken. Wij moeten zo'n 50 minuten wachten op het moment supreme. Na zo'n 20 seconden is het dan alweer voorbij,. Daarna zijn we nog een wandeling wezen maken op het vulkanisch plateau . Ook daar weer vele verschillende geisers etc. Maar een beer ......... nee nog steeds niet gezien ! Daarna weer verder door het park en maar turen, bij iedere opstopping van auto's denken zou hier een beer lopen, nee iedere keer weer blijkt het voor bizons te zijn, ook leuk hoor , vooral omdat deze veel jongen hebben . Uiteindelijk dus geen beren gezien, alweer niet , voor H is het inmiddels de 11e keer dat hij in Noord Amerika is en nog nooit heeft hij een beer op redelijke afstand in het wild gezien. En dat is toch wel bijzonder, de meeste mensen maken dit op hun eerste reis al mee. Maar goed , dan maar terug naar de camping, missschien hebben we nog geluk later in de Rocky Mountains. Als we op de camping aankomen begint het behoorlijk hard te waaien, en de lucht betrekt, de temperatuur dondert werkelijk naar beneden, van 25 naar onder de 10 graden binnen 1 uur. Dus eerst maar warme kleren aangetrokken, de voorspelling voor later in de week zijn ook niet best voor het noorden, en daar gaan wij naar toe. Nou ja wat we gehad hebben pakken ze ons niet meer af, en dat was prachtig. Morgen gaan we dus naar het noorden , 2 dagen rijden naar Glacier Nat Park.

Dag 14 Yellowstone Nat Park

6:30 uur is het alweer opstaan geblazen, want vandaag gaan we zo'n 170 km door het park rijden. Om 8:00 uur rijden we de camping af, nog geen 100 meter van de camping is een souvenierwinkel, de dames willen daar naar toe natuurlijk, had ik dat maar geweten dan had ik nog 1 uurtje langer kunnen slapen :-) Maar goed na aanchaf van de nodige nutteloze prullarie dan toch eindelijk op weg gegaan. Al snel zien we de eerste herten, bizons en zelfs een eland langs de weg. We hopen natuurlijk ook al snel een beer te spotten, aangezien we gisteren chili con carne hebben gegeten, horen we wel regelmatig de geluiden die mogelijk wijzen op de aanwezigheid van beren, ruiken doen we ze ook, maar zien...nee hoor. We bezoeken vandaag ook artist point, hier heb je een fantastisch uitzicht op de zgn upper en lower falls. Overigens is het vandaag prachtig weer. Daarna rijden we een hoge pas over, hier ligt nog veel sneeuw. Onderweg zien we ook veel rokende geisers en putten, Yellowstone is tenslotte in werkelijkheid de grootste vulkaankrater ter wereld een penetrante zwavellucht is het gevolg hiervan. De mooiste bekijken we van wat dichtbij. Na de hele dag in het bos te hebben getuurd, weer geen beren gezien, en dus maar op naar de camping in West Yellowstone, een leuk stadje . Daar hebben we 2 nachten gereserveerd op camping Grizzly RV, de mooiste camping tot nu toe, deze ligt op loopafstand van het gezellige stadscentrum. We besluiten vanavond uit te gaan eten , we vinden een typisch Amerikaans restaurant, PenH nemen een steak en de dames een rocky mountain trout, (forel)  dit alles vergezeld van overheerlijke frites en de saladbar. Na het eten alweer winkelen, en dan terug naar de camping, waar we nog een bak koffie zetten, om 11 uur zoeken we ons bedje op, alle ramen kunnen open (ARKO) vannacht want het is behoorlijk warm. Het weer kan hier overigens extreem snel wisselen , overmorgen wordt slechts 9 graden overdag en 's nachts -3 graen voorspeld, vandaag was het zo'n 30 graden. Goed morgen weer 170 km door het park zullen we dan beren gaan zien?

Dag 13 Thayne - Yellowstone Nat Park

Na alweer een goede nachtrust, rond 9:30 uur weggereden voor de rit naar Yellowstone Nat Park. Eerst maar weer tanken, dit is de 7e tankbeurt en we hebben nu totaal  685 liter getankt, de kilometer stand staat nu op 2457 km. Lekker zuinig toch zo'n camper :-) Na een prachtige rit komen we aan in Jackson Hole , een leuk toeristisch plaatsje. Na hier wat te hebben rondgeneusd, zijn we verder gereden richting Yellowstone, maar voor dat je daar aankomt kom je eerst nog door Grand Teton Nat Park , ook erg mooi, veel hoge besneeuwde bergen, ook veel herten gezien Plotseling staan er langs de weg 10 tallen auto's en mensen, dit betekent meestal dat er een beer gespot is, dus wij de woonwagen ook langs de kant gezet. We hebben zeker 10 minuten staat turen zelfs met verrekijkers, geen beer te zien, niemand zag wat, ondanks dat stonden er een paar Duitsers nou die zagen hem wel hoor, met het blote oog. Ja natuurlijk.  Daarna door gereden naar het bezoekerscentrum van Grand Teton, ook daar hebben de dames weer een koelkastmagneet gekocht. Toen door naar ons hoofddoel Yellowstone NP . We staan nu op camping Fishingbridge in het park, morgen en overmorgen zullen we hier in het park rondrijden. Totaal zullen we dan in het park zo'n 350 km afleggen we zullen veel geisers gaan zien, en hopelijk ook veel wild, met name beren. Onze uitvalbasis zal dan in  het plaatsje West Yellowstone vanaf  camping Grizzly RV  zijn. Helaas is hier in het park geen internet voorhanden , dus wordt dit verlag 1 dag later geplaatst.

Dag 12 Torrey-Thayne

Vandaag een beetje op tijd eruit, 7:00 uur, want we willen niet te laat op de camping aankomen, vandaag is slechts een verbindingsroute richting Yellowstone. Dat is vanaf Torrey nog zo'n 600 km, en die afstand willen we in 2 dagen rijden. We zien wel waar we gaan overnachten, zal zo rond  de 300 km zijn dus. De route is prachtig we rijden door een groen berglandschap, we komen op hoogtes tot wel 2800 meter vandaag, en we  zien dan ook de eerste sneeuw van dichtbij. Ook komen we door mooie stadjes met prachtige huizen , en hier lopen zelfs de herten gewoon door de stad, Overigens houden ze hier er niet van om dode herten die zijn aangereden op te ruimen, we hebben er de afgelopen dagen al diverse langs de weg zien liggen namelijk. Na een voorspoedige tocht komen we dan aan bij een camping, Flat Creek RV park in Thayne Wyoming. Nou de toevoeging park is wat overdreven , het is een hillbilly camping ,niet te kort. Als we de camper hebben geplaatst , blijkt A bijna op een slang te trappen die door het gras kruipt. Het is er wel een van minimale afmeting , formaat grote regenworm maar toch. Een jonge ratelslang zal ook wel giftig zijn, dus H besluit het toch maar even te gaan vragen bij grandma Hillbilly , conclusie deze slangen zijn ongevaarlijk. Maar de dames hebben toch liever een ander plekje, dus maar weer verhuizen naar een andere plek. Morgen verder naar Yellowstone

Dag 11 Torrey - Salt Lake City

Vandaag staat ons een overbruggingsroute te wachten van 340 km Rond 9:30 uur zijn we vetrokken, het is een prachtige rustige route, de eerste helft zit P achter het stuur, we vorderen snel, het landschap is een mengeling tussen Duitsland en Oostenrijk, we zien zelfs sneeuw op de bergen, ondanks dat het toch ruim 30 graden is. Halverwege zoeken we een Wal-Mart op voor de nodige levensmiddelen, want we zijn aardig door onze proviand heen. Meteen maar weer een heerlijk broodje bij de Subway gegeten. Als we bij Salt Lake City zijn moet H nog even langs een Honda dealer, om een aantal sets remblokken voor zijn  speeltje en dat van een vage kennis  te kopen, want die zijn hier 1/3 van de prijs in Nederland, en ons Nederlanders bint nu eenmaal zunnig. De verkoper aldaar probeerde H meteen nog een nieuwe Goldwing aan te smeren voor weinig, slechts $30000 , H besloot er toch nog even over na te denken. Afgesproken is dat hij de verkoper in 2024 laat weten of hij tot de koop overgaat. Het plan om nog door het centrum van Salt Lake City te rijden hebben we maar laten varen, aangezien dit precies in het spitsuur viel. Dus op naar de camping, het is een prachtige camping, op een iets minder mooi gelegen plek . Ook is hier sinds de vorige keer een snelweg geopend, die er redelijk dicht langs loopt, benieuwd hoe dat vannacht gaat.

Dag 10 Capitol Reef Nat Park

Vanmorgen maar weer eens uitgeslapen, dat kwam P goed uit, want die had weer eens last van zijn periodieke migraine. Na wat pillen zijn we toch maar vertrokken richting Capitol Reef NP. Eerst hebben we daar de zgn. Gooseneck Canyon bezocht, we moesten hier voor ongeveer 1 km over een onverhard pad, ook nog verboden voor campers langer dan 27', die van ons is 31' , maar dan moet het toch wel kunnen vindt H, want die Amerikanen houden nu eenmaal van overdrijven. En inderdaad geen enkel probleem. Daarna zijn we naar het bezoekerscentrum gereden, waar M o.a. de zoveelste koelkastmagneet aanschaft, dat is inmiddels traditie geworden in de familie lijkt het wel. Daarna naar het zgn. Fruita dorp,het oude huis uit 1903 bezocht en hier een bak koffie gedronken. Hier heeft een mormonen gezin gewoond waarvan de vader polygamist was. Met slechts 1 slaapkamer met één 2 persoonsbed vraag je je werkelijk af waar hij al die andere vrouwen heeft onderhouden in die tijd. Ook bleek dat we fout geparkeerd stonden, dus werden we op vriendelijke doch dringende wijze gesommeerd door de parkranger elders te parkeren met het gevaarte. Daarna zijn we de Scenic route afgereden, erg mooi , maar na zo'n 25 km gaat deze over in een onverharde weg. En ja hoor, ook hier geen campers van meer dan 27' lengte, aangezien we net ook de parkranger hier hebben zien rijden en de parkeerervaring van even geleden, maar besloten om niet verder te rijden. Na terugkeer naar het Fruita schooltje en de rotstekeningen wezen kijken. Toen de wandeling naar Hickmanbridge aangevangen, de dames hadden geen zin om in deze hitte veel te klimmen, maar H wist te vertellen dat het vrij vlak zou zijn, waarschijnlijk begint zijn leeftijd zijn geheugen aan te tasten, want halverwege de tocht besluiten de dames niet verder te gaan, want het is een en al klimmen en klauteren. Uiteraard gaan de 2 gebroeders als 2 bikkels wel gewoon verder. Na terugkomst terug naar de camping maar eerst nog wat boodschappen in de plaatselijke General store en de tank vast volgooien voor morgen, voor de rit naar Salt Lake City.

Dag 9 Bryce Canyon-Torrey

Vandaag opgestaan zonder wekker te zetten, ondanks dat werden we 7:30 gewekt door het nummer One van Metallica. H kon nl niet meer slapen en vond het nodig dit op  te zetten op de IPad. Na het ontbijt vertrokken naar Bryce Canyon, slechts een ritje van 10 km. We bezoeken hier Sunset point en hebben hiervandaan de prachtige wandeling Navajo trail gelopen, een korte maar behoorlijk zware wandeltocht aangezien je over een afstand van 2 km een behoorlijk hoogteverschil moet overbruggen. Je daalt eerst af naar de bodem van de canyon en moet daarna datzelfde stuk uiteraard weer omhoog. Daarna gaan we naar Bryce point en naar Inspiration point. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere, Jaap Kooyman zou zeggen dit uitzicht maakt alle andere uitzichten overbodig. (ken je klassiekers) Daarna besluiten we de rit naar Torrey bij Capitol Reef Nat Park alvast te maken , een kleine 200 km via de overweldigend mooie weg Grand Staircase Escalante . We komen rond 16:00 uur aan op de camping in Torrey, waar we beschikken over een eigen prive douche. P bakt vandaag weer lekker aardappelen met een hamburger en sla erbij. H heeft nog even een gesprek aangeknoopt met de Texaanse buurman , die hier met een camper van naar schatting 1 miljoen dollar staat, met daarachter een gigantische GMC four wheel drive auto, met de bedoeling deze camper van binnen eens te mogen bekijken, maar ja deze uitnodiging bleef achterwege natuurlijk, wie wil H nu in zijn huis hebben. we hebben het verder heel gezellig , de dames zitten de hele avond op de IPad spelletjes te spelen , P zit met zijn laptop weet niet wat te doen, en ik H moet maar zien hoe hij zich vermaakt. Ja mensen het leven voor een auteur gaat niet over rozen.

Dag 8 Kanab-Zion NP

Na weer een prima nachtrust en wat langer uitslapen, rond 9:00 uur vertrokken voor een korte rit van 65 km naar Zion Nat Park. Na een prachtige rit door het park de RV parkeerplaats bij het bezoekerscentrum opgezocht, nou dat viel even tegen geen plek meer vrij waar onze camper inpast. Net toen we de achterkant van onze camper tegen de achterkant van een andere camper wilde parkeren, met als gevolg dat onze voorkant half op de weg stond, kwam er net een grote plek leeg, dus maar weer manoeuvreren met het gevaarte, tot hij de goede kant op stond om hem te kunnen parkeren, toch handig hoor dat er nu een achteruitrijcamera op de camper zit. Toen de shuttlebus gepakt door de kloof, bij de Zion Lodge er weer uit om daar naar de Emerald pool te wandelen. De dames hadden er behoorlijk moeite mee, bultje op bultje af. Het laatste stuk hebben Pen H dan ook maar alleen gedaan. Is ook logisch wij hebben niet voor niets zulke afgetrainde lichamen. Daarna een lekker ijsje gegeten, dit om het verbrande vet weer aan te vullen. Daarna met de bus naar het einde van de kloof om ook daar nog een wandeling van ruim 1 uur te maken. Onderweg zien we veel grondeekhoorns (squirrel) Toen terug naar de parkeerplaats, en direct door naar de camping in het park, nou vergeet het maar deze is ook vol. Toen maar besloten om alvast de route van morgen 125 km naar Bryce Canyon te rijden, in de hoop dat daar wel nog plaats op de camping is. Als we zo'n 10 km voor Bryce zijn komen we langs een prachtige natuurcamping, met alleen toiletten en water, maar kost daarom ook weinig natuurlijk, maar we staan op een prachtige plek midden in de natuur, er wordt hier gewaarschuwd voor schorpioenen, ratelslangen en zelfs beren. Mooier kan niet natuurlijk. Helaas alleen geen internet hier. Er is ook een barbecue bij de plek dus vandaag maar meteen voor het eerst gebarbecued. Na het eten, wilden Hen P wel eens even boven op de berg kijken waar we voor stonden, daarvandaan moest je toch wel een gigantisch mooi uitzicht hebben. Nou dat hebben ze geweten klimmen, zééééér stijl, na een barbecue met 3 potten bier achter de kiezen en met die afgetrainde lichamen van ons is geen goed plan, en dan als je boven bent zien dat er nog een nog hogere berg achter staat, dus wat zie je dan,.........niets.